[등록] 2023학년도 2학기 대학원 재학생 등록금 납부 안내 Fall 2023 Semester Registration Guideline for Current graduate Students
대학원 재학생은 아래 안내에 따라 지정된 기간 내에 등록금을 납부하여 주시기 바랍니다.
※ 대학원 교과목등록생(정규학기 초과하여 등록하는 초과학기생)은 9.14.(목)~ 9.15.(금) 납부입니다.
1. 등록 일정
가. 정규 등록
1) 등록 기간
구 분 | 기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
본등록 | 8.21.(월) ~ 8.25.(금) | 8.14.(월) 14:00 이후 | • 계좌입금 : 07:00~19:00 • 카드납부(인터넷) : 09:00~18:00 • 카드납부(콜센터) : 09:00~17:00 • 위챗페이 납부 : 10:00~19:00 |
추가등록 | 9.7.(목) ~ 9.8.(금) | 9.6.(수) 14:00 이후 |
나. 분할납부 등록
1) 등록 기간
구분 | 기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
1차 | 9.7.(목) ~ 9.8.(금) | 9.6.(수) 14:00 이후 | • 계좌 입금 : 07:00-19:00 • 신용카드·위챗페이 납부 불가 |
2차 | 10.5.(목) ~ 10.6.(금) | 10.4.(수) 14:00 이후 | |
3차 | 10.25.(수) ~ 10.26.(목) | 10.24.(화) 14:00 이후 | |
4차 | 11.8.(수) ~ 11.9.(목) | 11.7.(화) 14:00 이후 |
2) 등록 금액
납부 차수 | 등록금액 | 유의사항 |
1차 | 수업료의 1/4 + 기타납부금 | • 기타납부금은 1차 기간에만 납부 가능 • 해당 차수 납부 시 남은 차수 등록금 잔액 일시 선납 가능 • 해당 차수 등록금 다음 차수로 이월 불가 • 각 차수별 등록금 미납 시, 휴학 및 자퇴 신청 불가 • 4차까지 미완납 시 수강신청 취소 및 미등록제적 처리 • 재입학생, 3학점 이하 교과목등록생, 연구등록 및 논문등록생, 장학금 수혜금액이 납부할 등록금의 3/4을 초과한 학생은 분할납부 불가 |
2차 | 수업료의 1/4 | |
3차 | 수업료의 1/4 | |
4차 | 수업료의 1/4 |
다. 교과목 등록
- 대학원 학칙 제19조에서 정한 수업연한(이수학기)은 지났으나, 졸업에 필요한 소요학점을 취득하지 못하여 추가적으로 등록하는 초과학기생 대상
1) 등록 기간
기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
9.14.(목) ~ 9.15.(금) | 9.13.(수) 14:00 이후 | • 계좌입금 : 07:00~19:00 • 카드납부(인터넷) : 09:00~18:00 • 카드납부(콜센터) : 09:00~17:00 • 위챗페이 납부 : 10:00~19:00 |
2) 등록 금액 : 수강 학점에 따라 등록금액 차등 부과
수강학점 | 등록금액 | 유의사항 |
1 ~ 3 학점 | 수업료의 1/2 | • 4학점 이상 신청자에 한해 분납 가능 • 납부 후 수강철회기간에 수강을 철회한 경우 등록금 반환 불가 |
4학점 이상 | 수업료 전액 |
라. 연구등록, 논문등록
- 연구등록: 수료 후 외국어시험 또는 종합시험에 응시하거나 교내 제반연구시설을 이용하기 위한 등록금
- 논문등록: 수료 후 논문세미나를 수강하면서 논문지도 및 논문심사를 받기위한 등록금
1) 등록 기간
구 분 | 기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
본등록 | 8.21.(월) ~ 8.25.(금) | 8.14.(화) 14:00 이후 | • 계좌입금 : 07:00~19:00 • 카드납부(인터넷) : 09:00~18:00 • 카드납부(콜센터) : 09:00~17:00 • 위챗페이 납부 : 10:00~19:00 • 분할납부 불가 |
추가등록 | 9.7.(목) ~ 9.8.(금) | 9.6.(수) 14:00 이후 |
※ 연구등록 및 논문등록 관련 자세한 사항은 국제대학원행정실로 문의할것
2. 고지서 조회 및 출력
가. 간편출력서비스 (부모님 이용 가능) ‣ ID : 학번 / PW : 주민번호 앞 6자리
간편출력서비스 바로가기 → 「학사행정」→ 「등록」→ 「등록금/분납고지서 출력」
※ 공공기관, 금융기관 등에서는 회사 보안상 출력이 제한될 수 있음
나. 이화여대 홈페이지 이용 ‣ ID : 학번 / PW : 비밀번호
홈페이지 하단 EWHA QUICK SERVICE → 「포탈정보시스템」→ 「마이유레카」→ 「학사행정」→ 「등록금」→ 「등록금/분납고지서 출력」
다. 모바일 이용(출력 불가) ‣ ID : 학번 / PW : 비밀번호
이화여대 앱 좌측 하단 「전체메뉴」 → 「이화 모바일앱」 → 「등록금」 → 「등록금/분납 고지내역」
3. 납부 방법
가. 가상계좌 납부
1) 전국 은행 창구, 인터넷뱅킹, 텔레뱅킹, ATM 이용이 가능함
- CMA계좌에서 이체는 불가하며 신한은행 외 타행 이용 시 송금 수수료는 본인 부담임
- ATM기로 600만원 초과 이체 시 신한은행 ATM에서만 가능하며, 메뉴에서 「지로/공과금/등록금/송달료」를 선택함(학교코드 47004)
- 반드시 납부가능시간 내(07:00~19:00) 납부
2) 송금인은 학생 본인이 아니어도 가능하며, 수취인은 이대대(본인이름)으로 표시됨
3) 해당 가상계좌는 개인별로 부여된 고유계좌번호이며 등록금 입금용으로만 사용 가능함
4) 납부기간 중 1회 이체만 가능하므로 등록금과 기타납부금을 합산한 등록금 전액을 송금해야 함
나. 신용카드(삼성카드) 납부
납부시간 09:00~18:00 | |
콜센터(☏ 1688-9702) | 납부시간 09:00~17:00 |
1) 분할납부는 불가하며 현금과 나누어 납부할 수 없으므로 등록금과 기타납부금을 합산한 등록금 전액을 결제해야함
2) 등록금 결제금액은 연말정산 소득공제 시 카드사용 금액에서 제외됨
3) 본인 명의 카드가 아니어도 무방하며 납부 취소는 납부 당일에만 가능함
다. 위챗페이(WechatPay) 납부
납부시간 10:00~19:00, 학교코드: 47004 |
라. 외화 송금 납부
1) 고지서에 기재된 원화금액과 동일한 금액이 입금되어야 등록처리 됨
(환율차이로 1원이 부족해도 미등록 처리되므로 반드시 등록금의 5~10% 여유 있게 송금할 것)
2) 송금자 정보(학번, 이름)를 정확히 기재하여야 하며 소요시간을 고려하여 등록기간 3~7일 전 납부
3) 등록금 정산 후 남은 잔액은 유레카에 입력한 학생계좌로 환불 처리 함
- 유레카 계좌등록은 학생명의 통장사본을 지참하여 국제대학원행정실 (국제교육관 1102호) 방문
4) 최근 등록금 관련 보이스피싱 피해사례 증가로 외화 송금 시, 학교로 직접 송금 권장
4. 등록금 납부 확인
☞ 개인정보보호법 제18조 개인정보의 이용・제공 제한에 의하여 유선 상 등록금 납부 확인 불가
가. 홈페이지 확인
☞ 카드 납부 시 학교 홈페이지 확인은 익일 오전 11시 이후부터 가능
1) 포탈정보시스템 이용 ‣ID: 학번 / PW: 비밀번호
홈페이지 하단 EWHA QUICKSERVICE 「포탈정보시스템」 → 「마이유레카」 → 「학사행정」
→ 「등록금」 → 「등록금납부확인서」
2) 가상계좌 납부 시 신한은행 납부조회 바로가기 에서 조회
나. 모바일 확인(출력 불가) ‣ID: 학번 / PW: 비밀번호
이화여대 앱 좌측 하단 「전체 메뉴」 → 「이화 모바일앱」 → 「등록금」 → 「등록금 납부내역 확인」
다. 납부확인 SMS 수신
문자알림서비스를 신청하면 실시간 등록금 납부 확인 SMS 수신 가능
1) 포탈정보시스템 → 「마이유레카」 → 「학사행정」 → 「등록금」 → 「등록금 납부확인 SMS신청」
2) 이화여대 앱 좌측 하단 「전체 메뉴」 → 「이화 모바일앱」 → 「등록금」 → 「등록금 납부확인 SMS신청」
5. 기타 납부금 안내
기타납부금은 선택하여 납부 가능하며 반드시 등록금과 합산하여 납부해야함
구분 | 내용 | 문의 |
건강공제회비 (23.200원) | 납부자에 한해 해당 학기(방학 포함) 대학건강센터 이용이 가능 (학기 중 대학건강센터 방문하여 별도 납부 가능) ▪ 무료 진료 - 일반진료, 약국이용, 건강검진, 상담클리닉 이용 - 연 1회 정기 건강검진 : 학기 중의 공지에 따라 신청 가능 ▪ 실비 부담 진료 - 예방접종, 체성분 검사, 임상병리검사, 흉부X-선 촬영 등 | 대학건강센터 (02-3277-3181) |
6. 전액장학생(고지서 상 납부금액이 0원)의 등록 방법(반드시 한가지 방법을 선택하여 등록)
0원 등록은 재학생의 각 등록금 납부기간에 진행하며(1. 등록일정 참고), 등록금납부확인서는 해당 납부기간 종료 익일 오전부터 발급
가. 기타납부금만 합산하여 가상계좌 이체 또는 고지서 지참하여 신한은행(전 지점) 방문 처리
나. 이화여대 홈페이지 「0원 등록 시스템」에서 신청
홈페이지 하단 EWHA QUICK SERVICE 「포탈정보시스템」→ 「유레카통합행정」→ 「마이유레카」 → 「학사행정」→ 「등록금」→ 「0원 등록 신청 시스템」
다. 모바일 이화 앱에서 신청
이화여대 앱 → 「전체 메뉴」 → 「이화 모바일앱」 → 「등록금」 → 「0원 등록신청」
7. 참고 사항
가. 한국장학재단 학자금 대출 관련 사항은 홈페이지 학사안내 → 장학 → 장학공지 → “2023-2학기 한국 장학재단 학자금대출 신청 안내” 공지사항 참조 (한국인 학생만 해당)
나. 등록금 납부 후 휴학, 복학에 관한 자세한 사항은 홈페이지 하단 EWHA SHORTCUT의 휴복학안내 “2023-2학기 휴학/복학 안내” 참조
다. 2023-2학기에 휴학하고자 하는 학생은 등록금을 납부하지 말 것(휴학 접수일에 따라 반환금액 차등 적용됨)
라. 논문등록금 반환 관련 사항은 대학원 홈페이지 「학사안내」→ 「등록」→ 「논문등록」→ 「논문등록 취소」 안내 참조 (신청서 제출 시, 전문‧특수대학원은 본인, 지도교수 확인(서명) 후 해당 행정실 제출)
8. 문의처
국제대학원행정실 gsis97@ewha.ac.kr
-----
1. Registration schedule
A. Regular Registration
Classification | Payment Period | Tuition Bill Printout | Payment Available Time |
Regular | 8.21.(Mon) ~ 8.25.(Fri) | 8.14.(Mon) 14:00~ | - Virtual account : 07:00 - Credit card(web site) : 09:00~18:00 - Creadit card(call center) : 09:00~17:00 - Wechat pay : 10:00~19:00 |
Additional | 9.7.(Thur) ~ 9.8.(Fri) | 9.6.(Wed) 14:00~ |
B. Tuition Payment by Installments
1) Payment period
- Students can spread out their tuition payments over 4 installments per semester.
- Log-in Ewha Portal site → 「My Eureka」 → 「Academic Affairs」 → 「Registration」 → click
“Installment Bill” and print.
Number of Installment | Payment Period | Tuition Bill Printout | Payment Available Time |
1st | 9.7.(Thur) ~ 9.8.(Fri) | 9.6.(Wed) 14:00~ | - Not available : Credit card, Wechat pay - Virtual account : 07:00~19:00 - Tuition installment payment bills can be printed without any application |
2nd | 10.5.(Thur) ~ 10.6.(Fri) | 10.4.(Wed) 14:00~ | |
3rd | 10.25.(Wed) ~ 10.26.(Thur) | 10.24.(Tue) 14:00~ | |
4th | 11.8.(Wed) ~ 11.9.(Thur) | 11.7.(Tue) 14:00~ |
2) Amount
Number of Installment | Amount | Notes |
1st | 1/4 of tuition fees + other miscellaneous fees | - Full payment can be made during each installment period - Students should pay each of the four installments on time and any unpaid balance will not be carried forward to the next installment - If a student fails to pay the total amount of tuition by the 4th installment period, she will be regarded as expelled or on a leave of absence and her course registration will be canceled |
2nd | 1/4 of tuition fees | |
3rd | 1/4 of tuition fees | |
4th | 1/4 of tuition fees |
3) Student NOT qualified for tuition installment payment
- Course-based Registration students taking less than 4credits
- 2023-2nd re-admitted students
- Research-based Registration students and Thesis-based Registration students
4) Student Loan (Korean Students ONLY)
Student who wishes to pay tuition by installment can also apply for student loans from the
Korea Student Aid Foundation. Please refer to “Guideline for 2023-2nd Korea Student Aid
Foundation Student loan Application” at Ewha website
5) Leave of absence/Dropping out of school on a tuition installment payment
If a student on a tuition installment payment wishes to drop out of the School or to take a
leave of absence, she first needs to pay the unpaid installment before applying
C. Course-based Registration(Student taking extra semester)
1) Payment period
Payment period | Tuition bill print out | Payment Available Time |
9.14.(Thur) ~ 9.15.(Fri) | 9.13.(Wed) 14:00~ | - Virtual account : 07:00 - Credit card(web site) : 09:00~18:00 - Creadit card(call center) : 09:00~17:00 - Wechat pay : 10:00~19:00 |
2) Target of Course-based Registration
- Course-based Registration is for those students who already have registered and completed regular semesters(the years required for graduation) but still need to take more credits
in order to complete their coursework.
3) Tuition for students taking an extra semester
Registered Credits | Tuition |
1 ~ 3 credits | 1/2 of full tuition |
4 credits or more | Full tuition |
4) Notice for Course-based registration
- Students who are not taking extra semesters pay full tuition regardless of credits
- Students who are taking more than 4 credits can pay tuition by installment payment
- No refund of tuition under any circumstances when you withdraw your classes after you
paid your tuition fee.
D. Research-based Registration and Thesis-based Registration
1) Payment period
Classification | Payment Period | Tuition Bill Printout | Payment Available Time |
Regular | 8.21.(Mon) ~ 8.25.(Fri) | 8.14.(Mon) 14:00~ | - Virtual account : 07:00~19:00 - Credit card(web site) : 09:00~18:00 - Credit card(call center) : 09:00~17:00 - Wechat pay : 10:00~19:00 |
Additional | 9.7.(Thur) ~ 9.8.(Fri) | 9.6.(Wed) 14:00~ |
2) Research-based Registration
- Registration for students who have completed their coursework and who need to apply for the foreign language exam, and/or who plan to use various campus facilities.
- Research-based Registration students are not allowed to receive thesis guidance or screening.
(Please request via Eureka to change as research-based registration.)
3) Thesis-based Registration
- Registration for students who have completed their coursework and who wish to receive thesis guidance and/or screening.
4) Notice for Research-based Registration and Thesis-based Registration
- Installment payment is not applicable
- For more details, please visit the GSIS office website or contact GSIS office
2. Tuition Bill Printout
A. Print directly from the “Simple Printout Service(간편출력서비스)” (Click here)
“Simple Printout Service” → Login: ID(Student ID), Password(6 digits of date of birth) →
→ 「Registration」 → 「Tuition bill」
B. Eureka of Ewha Portal system
Ewha Portal System(EPIS) → Login : ID(Student ID), PW(password) → 「EUREKA」 → 「myeureka」
→ 「Registration」 → 「Tuition bill」
C. Mobile Eureka
Install “Ewha Womans University” App ‣ ID : Student ID, Password → 「Menu」 → 「Ewha Mobile App」 → 「Registration」 → 「Tuition bill」/「Installment Bill」
3. Tuition Payment Procedure
A. Remit tuition to the Shinhan bank virtual account
1) Each student should remit tuition to the payment account (virtual account) specified on their tuition bill by using Shinhan Bank or any other financial agency. (via Internet banking, direct payment, phone banking, or ATM transfer)
2) The virtual account given to each individual student is only for tuition payment.
(Recipient’s name is shown as (“이대대”(your name)).
3) When using an ATM, please use 『다른업무→지로/공과금/등록금/송달료』 menu on Shinhan
bank ATM. (School Code for Ewha Womans University: 47004)
4) Students are only able to make one payment to your virtual account. If a student wishes to pay miscellaneous fees bill(such as the student health center fee), you can add this bill to
your tuition and should make one payment with total amount. Each virtual account can only receive one transfer per payment period.
5) The daily transfer limit of the bank account should be increased before remitting tuition by ATM
6) Miscellaneous fee is optional.
7) Any transfer fees incurred will be the student’s expense when using financial agencies other
than Shinhan Bank.
B. Payment with credit card “Samsung Card” only
Classification | Payment Procedure | Payment Available Time |
Website | 09:00~18:00 | |
Call center | ☏1688-9702 | 09:00~17:00 |
1) Students who are paying tuition by installments can’t pay by credit card.
2) If a student wishes to pay tuition with other bill (student health center bill etc), you need to
pay the sum total of them at once.
3) Cancelation is available via Samsung card homepage of call center (1688-9702) on the day the
payment was made.
4) Credit card payment can only be made in full, and can not be shared with cash.
5) If your credit payment has been processed properly, a card approval SMS will be sent to
your mobile phone.
6) You can confirm the payment in the Ewha Portal system after 11:00 a.m. next day.
7) Tuition payment made with credit card will not be included in credit card tax allowance lists
at the year-end tax adjustment.
C. Payment with Wechat pay
1) Payment enabled by WechatPay
2) Available Time : 10:00~19:00
3) Payment Procedure : Payment with Wechat Pay(Click here)☞ → Select school code(graduate: 47004) and type in your student’s ID number, virtual account number.
D. Foreign currency remittance of the tuition (Please NOTE)
1) The remitted foreign currency tuition must be exactly the same as the tuition amount listed
on the bills. If the remitted amount is less than tuition on the bills due to the exchange rate difference and fees, you can not be registered.
☞ 5 % to 10 % more of the tuition must be remitted in consideration of exchange rate
differences and fees
2) The remaining balance of tuition is refunded to the student account entered in the Eureka system.
☞ How to Enter the Eureka Account
Visit the GSIS Office (IEB #1102) with a copy of the student's bank account.
3) Please be sure to include the student's student ID and name exactly in the sender’s
information in an overseas remittance application when remitting tuition.
4) Overseas remittance will take time, so please send it 3~7 days before the tuition payment
period.
4. Confirmation of payment
* Due to Personal Information Treatment Policy Article 18, it is not allowed to verify of the payment through a phone call.
A. On website
If the payment was made by credit card, the confirmation of payment is available from the next day 11 am.
1) Eureka of Ewha Portal system (Click here)☞
- Login : ID(Student ID), PW(password) → 「EUREKA」 → 「myeureka」 → 「Registration」 → 「Tuition Payment Verification」
2) Virtual account payment: 신한은행 납부조회 바로가기 (Click here)☞
- Insert University Name, Student ID number, Name, Payment Date in Korean.
B. Mobile Eureka
- Ewha Womans University App ‣ ID : Student ID, Password →「Menu」→「Ewha Mobile App」→「Registration」→「Verification of Tuition Payment」
C. Tuition payment confirmation SMS
1) Ewha Portal System → 「EUREKA」 → 「my eureka」 → 「Registration」 → 「Real-time tuition payment confirmation SMS application」 → click ”Accept”
2) Ewha Womans University App →「Menu」→「Ewha Mobile App」→「Registration」→「Tuition payment verification SMS service」
5. Miscellaneous Fees
- Miscellaneous Fees bills (such as student health center bill, etc) are optional. If a student wishes
to pay these bills, you should add them to your tuition transfer.
Other bills | Purpose | Inquiry |
Student Health Center bill (23,200 won) | University Health Service Center is available only for students who pay student health center bill. You can pay this bill during semester by contact University Health Service Center. ㅁFree service: - doctor’s service, prescription, consultation with doctors ㅁPaid service: | University Health Service Center 02-3277-3181 |
※ 2023-2 Miscellaneous Fees
6. Registration for students with full scholarship
If student receives full scholarship(the actual amount on a tuition bill is “0” won) in 2023-2nd
semester, please register using one of the following methods.
A. Transfer only other payments(miscellaneous Fees)
: Transfer at least one item of miscellaneous fees to a virtual account
B. Apply “Full scholarship Registration" in Eureka Menu
: “Ewha Portal System(EPIS)” → Login : ID(Student ID), PW(password) → 「유레카통합행정」 →
「myeureka」 → 「Registration」 → 「Full scholarship Registration」 → “apply“
C. Visit Shinhan Bank
: Print out bills and visit Shinhan Bank window(every branch)
7. Tuition Reimbursement
A. Tuition Reimbursement after Tuition Payment for Those who apply for a Leave of Absence
- Students who wish to apply for a leave of absence, please do not pay the tuition.
- For more information on applying for a leave of absence or returning from leave, please visit Ewha homepage website(www.ewha.ac.kr) → click banner “2023-2 휴학/복학안내(guideline for
leave of absence or return from leave)
B. Tuition Reimbursement for Cancellation of Theise-based Registration
- Visit Ewha Graduate School homepage website(graduate.ewha.ac.kr) → click “학사안내“ → click
“등록“ → click “논문등록“ → ”논문등록취소“
※ Date of Submission is when student submitted the printed application form to department office.
※ If the date of submission is weekend or public holiday, students can submit the application form the following day. However, online application should be completed during above submission period.
8. Inquiry
GSIS office: gsis97@ewha.ac.kr